I tillegg ønsket vi å bidra til kunnskapsspredning, standardisering og bedre HMS i bransjen.
Prosjektet resulterte i fem gjennomførte piloter i 2023 og 2024. I disse brukte vi batterier til å sikre strømforsyning ved nettutkoblinger, kablingsarbeid og annen kritisk infrastruktur. Følgende lokasjoner ble testet ut:
Sotra, Høgestølsvegen
Møvik Brygge
Kollevågen, Askøy
Rotevatn i Nordhordland
Straume Sjøfront i Øygarden
Utvikling og bruk av ny teknologi - Å integrere batterier i kjente og driftskritiske arbeidsprosesser var utfordrende. Umodne verdikjeder og tidkrevende oppfølging av leverandører førte til forsinkelser
IT-kommunikasjon - Kommunikasjonen mellom IoT-enheter i batteriene og oppfølgingssystemer måtte utvikles underveis, noe som krevde tilgjengelighet av eksperter i en travel arbeidssituasjon
Fysiske krav og logistikk - Batteriene krevde jevnt underlag for plassering, og transporten var logistisk utfordrende og dyrere enn forventet og førte til færre egnede lokasjoner for pilotering av batteriene
HMS og kostnader - Transport av batteriene hadde spesifikke HMS-krav og var dyrere enn forventet.
Prosjektets hovedmål om å bidra til veien mot null utslipp fra intern drift i løpet av 2027 ble oppnådd ved at totalt 7595 kg CO2 ikke ble sluppet ut i naturen. I tillegg opplevde vi en betydelig støyreduksjon for personer i arbeid i nærheten av batteriene som også være en viktig måloppnåelse. Erfaringene fra ERDIS viser at batterier kan være et effektivt og miljøvennlig alternativ til dieselaggregat – men at logistikk, plassbehov og datakommunikasjon fortsatt er kritiske faktorer for bredere bruk.